четвъртък, 16 септември 2010 г.

Жонглиране със съвети за хранене в 4 месец

Поредната статия за специализирана публика ;)

Години наред смятах "Аз отглеждам детето" на Лоранс Перну за най-добрата книга за отглеждане на бебета. Подарявала съм я и съм я препоръчвала многократно. Може би защото някога й вярвах безрезервно. Днес, обаче, ситуацията не е точно такава и Лоранс може да ми е много симпатична и да правя справки с книгата й, но не се съгласявам с всичко. Особено в частта за храненето.

Лоранс препоръчва след третия месец бебетата да се захранват с малко брашънце - мъничко и безглутеново. По една лъжичка на биберон веднъж дневно. Аз, обаче, не съм кой знае какъв фен на нишестените храни. Не че не ги обичам, но не ги намирам за особено полезни и смятам да държа Пипи далече от тях колкото се може по-дълго.

Днес открих, че ако искам да изпълня този план, трябва много да внимавам, когато купувам пюренца. Оказва се, че повечето от тях съдържат нишесте без това да е видно от големия надпис на бурканчето; в повечето случаи човек трябва да се взира внимателно в невероятно ситни буквички на етикета отзад. Всъщност, ситните буквички по етикетите се срещат и върху други продукти, така че ми изглежда практично да си взема една лупа в раницата.

Нишестените съставки се появяват под формата на оризови каши и какво ли още не, къде ли не. Тъкмо се зарадваш, че си открил био пюренце от броколи и пащърнак и хоп, оказва се, че в бурканчето има повече съставки от очакваното.

Открих и това, че доста от пюренцата съдържат и захар :(

Какво имам против нишестето? Не знам в него да има нещо полезно, но пък знам, че допринася за затлъстяването. А от тази книга знам, че белите брашънца са приятели на рака. Всъщност, няколко страници по-нататък, самата Лоранс казва, че брашънцата никак не са задължителни, а освен това не са и полезни. Може би единственото им преимущество е в засищането, което може да доведе до по-продължителен нощен сън.

Да се върна на въпроса за захранването с немлечна храна в 4 месец. Напоследък все повече родители смятат захранването с немлечна храна за табу до навършени 6 месеца. В същото време, се продават пюрета, предназначени за деца навършили 4 месеца, а днес дори видях и таки за деца на 3 месеца. Можем да кажем, че търговците имат интерес децата да започнат захранването по-рано. Да видим, обаче, какво казват дебелите книги.

Новата ми любима книга е от американски лекари и се казва "Какво те чака през първата година на детето". Там темата за захранването с немлечни храни се появява именно в главата за 4 месец. Казват, че храносмилателната система може да не е напълно развита, но това не значи, че немлечната храна ще навреди. ОК е ако детето няма (наследствени ) алергии; ако има, е добре въвеждането й да се отлага колкото се може по-дълго.

Според тази книга, бебето най-добре може да покаже как да се подходи. В случая роля играе не условното деление на месеци, а това, доколко бебето е готово за такава храна. Признаците са: бебето държи главата си стабилно изправена, изчезнал е рефлексът на изтласкването с език, усвоено е умението да се движи езикът, бебето прибира долната си устна както е нужно, за да поеме храна с лъжичка, бебето проявява интерес към храната.

Според мен всички изброени признаци без последния не са толкова важни, понеже пюретата могат да се дават и с биберон, вместо с лъжица. Относно последния признак ... ще дадете ли на детето сдъвкан кренвирш ако проявява интерес?

Може би е най-добре да послушаме лекаря? Всъщност кой лекар? В нашия град едни лекари препоръчват захранване най-рано след навършени 6 месеца, а други казват, че точно сега е времето за плодови пюренца, а скоро може да се въведат зеленчукови, както и четвърт жълтък.

Хм. Не разбирам защо зеленчуците трябва да се въвеждат след плодовете. Не разбирам и обратното. А за жълтък ми се вижда мнооого рано. Смятам да го отложа доста. Още не знам докога. Може пък да реша да отгледам вегетарианец :) Ще поживеем и ще видим.

Предстои да размишлявам за растителните мазнини - рапично олио и пр. употребявани в бебешките пюрета. Но първо да набавя информация.



15 коментара:

  1. Има логика плодовете да са след зеленчуците, защото са много сладки (и без добавена захар) и като свикне веднъж, е абсурд да го съблазниш с броколи и карфиол.

    ОтговорИзтриване
  2. Здравей Лидия,
    Аз съм твоя голяма фенка и редовно следях другия ти блог, но след раждането на дъщеря ми не успявам вече толкова активно. Възхищавам ти се заради това, че никога не се съгласяваш сляпо с авторитетите, с това какво казват повечето хора, а винаги мислиш, разсъждаваш, търсиш и предлагаш алтернативи.
    Относно захранването, обаче, ми прави впечатление, че може нямаш цялата необходима информация, която да ти даде възможност да направиш най-правилния избор за теб и твоето бебе.
    Казваш, че не виждаш нищо лошо в даването на плодове и зеленчуци на 3-месечно бебе, но фактите говорят друго. В същото време бягаш от безглутеновите брашна, които не че са препоръчителни за тази възраст, но са доста по-малко натоварващи за храносмилателната система (визирам оризовото брашно например). Брашното от елда пък - в малко по-късна възраст е отличен избор.
    Що се отнася за реда на въвеждане, няма никакви твърди правила, може плодове, може зеленчуци, може безглутенови каши. Аз започнах с оризова каша на 6 месеца и 1 седмица.
    А това, че твърдиш, че признаците за готовност за захранване не са важни, защото може и с биберон, обезмисля целия смисъл на захранването. Даването на твърда храна е за отитване на нови вкусове, запознаване с лъжицата, принципа на хранене, социализирането, както казваш. Защо е небходимо да я наливаме с биберон?

    ОтговорИзтриване
  3. Хаха, няма спор - когато става дума за захранване и хранене, най-големите специалисти са от САЩ!

    http://prikk.com/images/morsom1.jpg

    ОтговорИзтриване
  4. Привет, Катерина!

    Ами то ... пюретата и кашите не са точно твърда храна май :) Истината е, че днес мисля едно, а утре може да ми хрумне съвсем друго. Вярно е и това, че нямам цялата информация на света, и даже всъщност се допитвам до малко източници, пък повече мъдрувам :)

    ОтговорИзтриване
  5. Привет! :) Нашият доктор е от по-модерните май и също препоръча първо зеленчуците. Относно пюретата с всякакви неща с тях - именно това ме кара от началото аз да си му правя пюрета - излиза и по-евтино и съм сигурна какво има - само нещата, които аз искам да има :) Може да опиташ - не е трудно. Единствено имаш нужда от пасатор. Правят се лесно и бързо. Ако решиш и имаш нужда - на линия съм за рецепти :)

    ОтговорИзтриване
  6. Здравейте,
    ние майките много се втеляваме кое е полезно или вредно за детето. Естествено всички искаме най-доброто за нашите отрочета. Нооо вкусните неща не са най- полезните, а полезните пък не вкусни, ама хич. А пък като тръгне отрочето в първи клас, иди му обяснявай, че чипса или кроасана не са полезни- пък броколите (примерно) са много полезни. Малкият ми син ме "намрази" заради по-тъмния хляб(колко е пълнозърнест е друг въпрос), който купувам. Молеше съседките да му чупнат от топлия,който са купили, щото мама не купува такъв вкусен хляб. Глутенови,нишестени...и прочие храни- имаме контрол за кратко. После се надяваме на навици, които сме създали, но за съжаление реалността в детската градина и училище е друга. Да ти е жив и здрав Пипи!

    ОтговорИзтриване
  7. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  8. Мислех да правя сама пюрета, ама се замислих, че всъщност не знам какво има в плодовете и зеленчуците, понеже не си ги отглеждам сама и ... реших да се доверя на етикета "Био" :) Но пък догодина смятам да засадя някои неща в градината, така че ще има и материал за фермерския блог :)

    Относно броколите ... те са полезни, ама някой от вас да е израснал с броколи? Аз не бях чувала за тях допреди няколко години :D

    ОтговорИзтриване
  9. Здравей, Лид!
    Много се радвам, че мога да се включа с малък коментар. Нашата педиатърка ни позволи още на 3 месеца да започнем с плодовите пюрета и сокове. В близкия магазин за пюрета ми обясниха за тенденциите да се захранват бебетата първо със зеленчуци и после плодове...затова започнах с тиква и моркови:), а после и ябълки, ябълки и моркови. Спокойно можеш да настъргваш истински ябълки и да ги изтискваш през марля за сок. Те не са толкова сладки, даже по-скоро киселеят. По този начин избягваш нишестетата от готовите пюрета. Всички плодови пюрета са с оризово нишесте и ябълков сок. Всички! :(
    В един момент времето започва да става истински кът и бурканчетата от магазина са даже желани, но бебето винаги предпочита храната, приготвена от мама:) Първите зеленчукови пюрета също аз си ги приготвях. Сега, когато Тони е почти на 10 месеца пак гледам да приготвям пюретата, но не мога да смогна с разнообразието ако не са бурканчетата от магазина, с които редувам.
    Още от пети месец ни разрешиха месни пюрета и по 1/4 жълтък през ден в зеленчуковото пюре. Също и безглутенови каши за следобедно хранене. Редуват се месни пюрета със зеленчукови с жълтък. Да ама жълтъка не е толкова необходим поне до осмия месец. Тони е предразположена към обриви и и давам жълтък веднъж на 2 седмици. Колкото да не е без хич :))) От 6-ти месец започна попарата с парче обезсолено козе сирене- колкото кибритена кутийка.

    И така...

    Много здраве и на вас, и на Пипи :)))
    Да расте здрав, румен и засмян!

    ОтговорИзтриване
  10. Привет, Мери!

    Струва ми се, че в плодовите пюренца Babylove няма нишестета. Не само понеже така пише на етикетите, ами и на вкус не личи - доста редички са.

    Аз смятам да не въвеждам яйца поне докато не навърши година. Предстои да обмисля другите животински продукти.

    ОтговорИзтриване
  11. lyd, на пазара все се намират едни автентични баби, със забрадките и покафенелите нетърговски круши, дето никой не ги и поглежда, по левче са тук и с кило бебето яде прекрасно плодово пюре две седмици! :)
    но е хубаво да си мислиш за фермерство, ще те четем и там! :)

    ОтговорИзтриване
  12. Такива круши имаме и на двора, ама все още нямаме ищах да си правим сами пюрето.

    ОтговорИзтриване
  13. Има доста пюрета без добавки, които са и БИО. Специално съм чела всички етикети и съм правила списък. До определено време давах само такива пюрета.
    И аз обмислях да приготвям сама, но след един малък фалстарт с позеленели био картофи, се отказах. (Позеленелите картофи съдържат соланин, който е отровен не само за бебетата...).
    След известно време отново се престраших и съм купувала био моркови, картофи, тиквички или каквото изпрати майка ми от Хасково.
    Към годинката обаче вече започнах да не подбирам толкова и да купувам за дъщеря ми това, което и за нас. Още повече, че вече взимам храна и от детска кухня, а там идея нямам с какви продукти готвят.
    Но това е една съвсееем друга тема...

    ОтговорИзтриване
  14. Тия babylove са БИО. А ти си от Хасково?!?! Знаещ ли, че и аз?

    ОтговорИзтриване
  15. Да, знам :) Учила съм в езиковата, но в Г клас, ти преподаваше на Д :)
    Сега живея във Варна.

    ОтговорИзтриване