вторник, 12 октомври 2010 г.

Малка нощна музика

След като се събуди към 5 сутринта и не бързаше да заспива, Пипи откри, че може да свири на печка - като драска с нокти по металния й корпус на дупчици и си тананика. Това ми докара мисълта, че е много хубаво децата да си играят с музикални инструменти - това помага за улавянето на причинно-следствени връзки, а оттам и за утвърждаване на тази концепция в умовете им. Освен това, дете, което успява да причини следствие, добива самочувствието, че може да промени нещо в света, а това поставя и зачатъка на поемане на отговорност.

Какви да бъдат музикалните инструменти? Всеки предмет, който може да предизвиква шум може да се използва по подобен начин, но за да го наречем "музикален инструмент", той трябва да произвежда не просто шум, а тон. Разбира се, границата би могла да бъде много тънка, а аз сега не искам да философствам по дефинициите за шум и тон. Ще се огранича до това да поставя условието произвежданият звук да не уврежда слуха, а и други неща, но хайде да не се отплесвам и в това да обяснявам как звуците могат да разболяват.

Важно е инструментът да е такъв, че да е възможно детето само да произведе звуци. Скоро Пипи ще може да произвежда такива като натиска бутончетата на една играчка, която му подариха. Проблемът с такива играчки, обаче, е че произвеждат пискливи електронни звуци, които не отговарят на горните ми условия.

Хубаво би било предметът да не възпроизвежда сам готови мелодии, а само отделни звуци, така че детето да се учи да улавя разликите във височината, да изгражда усещане и памет за различни интервали. Макар че не съм проучвала въпроса, струва ми се, че развиването на музикален слух е важно не само въъ връзка с възприемането на музика. Струва си да изследвам това.

Сега остава да открия или измисля бебешки музикални инструменти, различни от дрънкалки :)

4 коментара:

  1. Аз обмислям да купувам скоро на Дидито музикален инструмент. Има много варианти, но като че ли са подходящи за малко по-големи дечица - ксилофон, дайре, маракаси, барабанче, кастанети.

    ОтговорИзтриване
  2. Ами аз като бях малка мисля че имаше едни мини йоники (не повече от 1-2 педи дълги). Ако все още ги продават, няма ли да свърши работа? Знам, че Пипи е доста малък, но не се сещам за друго :)

    ОтговорИзтриване
  3. И аз от сега съм харесала един дървен ксилофон. Надявам се, че на годинка, под наблюдение Дребосъчето ще може да му се радва. За сега, май само разните по-шумкащи торбички го кефят (в мое присъствие де, но не съм от майките, които се ужасяват, че примерно може да се задуши с нея)

    ОтговорИзтриване
  4. Видях дървен ксилофон в Кауфланд - с една гама, за около 9-10 лв. Ако не свърши до събота, ще купя :)

    Мини-йониките издават малко неприятни звуци.

    Стоян беше голям фен на шумящите торбички навремето. В момента Пипи разполага с едно шумящо листо с муха - от плат, но вътре е зашит целофан. Шуми доста силно :)

    ОтговорИзтриване